Oplossing met eID

Een algemene oplossing met de elektronische identiteitskaart kan het gebruik van Mozilla Firefox zijn.

>Naar het stappenplan

Authentificatie met eID

Aanbevolen browser

  • Om problemen te voorkomen raden we het gebruik van Mozilla Firefox aan
  • Volg de procedure "Oplossing met eID"

Aanmelden mislukt

De aanmeldingspagina blijft in een loop draaien

Error: ssl_error_handshake_failure_alert

Error: ssl_error_sign_hashes_failure

  • Voer de PIN code van uw eID in op de kaartlezer
  • Druk op OK nadat u gedaan heeft

Error: ssl_error_decrypt

  • De certificaten van uw eID zijn geweigerd, gelieve contact op te nemen met de dienst bevolking van uw gemeente

Beveiligingsinstellingen: De Webpagina probeert een site te openen die voorkomt in de lijst van vertrouwde websites. Staat u dit toe?

Pincode verloren of geblokkeerd

Indien u de PIN-code vergeten bent of indien uw kaart geblokkeerd is omdat u driemaal na elkaar de verkeerde code hebt ingegeven, kan u alleen een nieuwe PIN-code krijgen bij uw gemeentebestuur. U dient naar het gemeentebestuur te gaan met volgende documenten:

  • uw eID
  • de brief die u thuis hebt ontvangen en waarmee u uw kaart mocht gaan afhalen bij het gemeentebestuur.

De brief bevat naast de PIN-code (het privaat identificatienummer) ook de PUK-code (de activeringscode) waarmee de ambtenaar van het gemeentebestuur uw kaart opnieuw bruikbaar maakt en/of u een nieuwe PIN-code geeft.

Indien u niet meer over de PIN of PUK-code beschikt, kunt u een herdruk van uw PIN/PUK codes aanvragen bij de administratie van uw gemeente of via de site http://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/identiteitsdocumenten/eid/aanvraag-pincode/. De codes zullen binnen de 15 dagen worden opgestuurd naar de gemeente .

Ik krijg niet het juiste certificaat of naam te zien bij het aanmelden

Bij het aanmelden met Internet Explorer of Edge dient u bij het aanmelden het juiste certificaat te selecteren.

  • Klik onder het certificaat op 'Meer keuzes'
  • Selecteer het juiste certificaat en klik op OK